Coaching-ul este despre acțiune, despre planificarea acesteia, identificarea resurselor externe și interne existente, a aliaților, a constrângerilor și a limitelor, este despre depășirea blocajelor, despre evoluție ca singură alternativă la degradare. Este despre puterea care înseamnă un dublu control: controlul asupara acțiunilor sau nonacțiunilor celorlalți; controlul asupra ta însuți pentru ca uzul de putere să nu devină abuz.

Trecerea la acțiune presupune un plan, iar acesta este de multe ori rezultatul palpabil al unei sesiuni de coaching. Planificarea strategică presupune existența unor obiective, iar literatura de specialitate din zona de business, care este prin excelență una a acțiunii și care la rândul său s-a inspirat din zona militară, spune că un plan trebuie să conțină obiective S.M.A.R.T.: Specifice, Măsurabile, Abordabile, Relevante şi Temporale (delimitat în timp). Însă viața este complexă și nimic din ceea ce este planificat nu rămâne întocmai, când planul întâlnește viața reală, viața reală câștigă. De aceea, îmi propun ca în sesiunile de coaching să abordez și zona obiectivelor D.U.M.B., cele care de multe ori sunt mai apropiate de inima clienților, de visele acestora, de ceea ce le-ar aduce împlinire într-o viață ideală, sau, de ce nu, chiar în această viață.

Instrumentul pe care am ales să-l folosesc în perioada de început ca specialist în activitatea de coaching este deja ”clasicul” model T.G.R.O.W., întrucât îmi oferă reperele pe care îmi propun să structurez fiecare sesiune de coaching. Întrebările specifice acestui model sunt:

TOPIC/THEME

Informaţiile iniţiale

Care este subiectul despre care doreşti să vorbim?
Spune-mi mai multe despre acesta.
Defineşte aria discuţiei.
GOAL

 

Obiectivul sesiunii

Ce anume doreşti să obţii până la sfârşitul acestei sesiuni?
Cum ar arăta succesul atingerii obiectivului?
Cât de mult este sub controlul tău atingerea acestui obiectiv?
(0%-100%)
Care sunt beneficiile pe care ţi le va da atingerea acestui obiectiv?
Care ar fi consecinţele în cazul în care nu ai atinge acest obiectiv?
Ce impact ar avea atingerea acestui obiectiv asupra altora?
REALITY

Cine?

Ce?

Unde?

Cât de mult?

Ce se întâmplă acum şi ce lipseşte din realitatea ta de acum?
Ce anume ai făcut până în prezent pentru a-ţi atinge acest obiectiv?
Care a fost efectul?
Mai este obiectivul enunţat iniţial relevant pentru tine?
Pe ce vrei să te concentrezi în această sesiune?
Care sunt potenţialele obstacole pe care le-ai putea întâmpina?
Care sunt principalele tale calităţi care te vor ajuta în atingerea acestui obiectiv?
Cine ai mai vrea să fie implicat în atingerea obiectivului tău?
OPTIONS

 

Ce este posibil?

 

Fă o listă cu toate opţiunile pe care le identifici şi prin care poţi atinge acest obiectiv (dă frâu liber creativităţii şi imaginaţiei).
Ce altceva ai mai putea face?
Ce anume ţi-ar sugera un mentor pe care-l ai? Dar prietenul tău cel mai bun?
Dacă ai şti în mod secret ce ai de făcut, ce ai alege să faci?
Care sunt cele mai creative opţiuni la care te poţi gândi?
WILL/

WAY FOREWARD/

WHAT ACTION/

WRAP UP

 

Claritate

Implicare Suport

 

Priveşte-ţi lista de opţiuni! Care este cea care ar genera cele mai bune rezultate, fără a ţine cont de cost şi timp?
Care dintre ele simţi că este cea mai bună, intuitiv? Care dintre ele ar fi mai uşor de ales?
Acum alege o opţiune sau crează o combinaţie din opţiunile preferate şi ia-ţi angajamentul de a o implementa.
Ce impact va avea atingerea obiectivului asupra ta şi a altora? Care sunt beneficiile?
Care va fi primul tău pas?
Pe cine altcineva ar merita să implici?
De ce resurse vei mai avea nevoie? De unde şi cum vei face rost de ele?
Pe o scală de la 1 la 10 ce notă ai da angajamentului tău de a atinge acest obiectiv?

 

Gata, dragă parte interesată, ai întrebările și știi calea. Pentru ce ne-am mai întâlni să inițiem ”jocul” coach-coachee?

Categories: Uncategorized

0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *