Rezolvăm probleme punând 5 întrebări*

“Mami, DE CE cade soarele în apă?

Pentru că apune.

DE CE?

Pentru că este seară.

DE CE?

Pentru că seara urmează după zi.

DE CE?

Pentru că Pământul se învârte în jurul Soarelui.

DE CE?

Lasă-mă în pace că m-ai înebunit cu întrebările tale!”

Şi aşa începem să nu mai punem întrebări, să nu deranjăm. Să nu enervăm. Ne formăm nişte adulţi cărora ne lipseşte curiozitatea şi abilitatea să căutăm care este baza lucrurilor pe care nu le înţelegem.

Preluând simplitatea şi firescul, managerii de la Toyota “’au dat în mintea copiilor”’ cu peste 40 de ani în urmă şi au popularizat o tehnică de rezolvare a problemelor prin care se poate ajunge cu rapiditate la rădăcina acestora, numită tehnică “5 WHY’’.

Ce avem de făcut?

Pornim de la efect şi întrebăm “DE CE”’ succesiv, până ce ajungem să identificăm cauza reală a problemei. Deseori, răspunsul la prima întrebare va genera un nou “DE CE?” şi aşa mai departe. De ce de 5 ori?

De regulă, problemele simple îşi află cauza după maxim 5 întrebări. Pentru cele mai complexe, rezolvarea lor se abordează folosind alte tehnici precum Analiză Cauza – Efect.

Ce beneficii avem:

•          Ne ajută să determinăm cu rapiditate cauza care stă la baza unei probleme.

•          Este simplă, uşor de învăţat şi de aplicat.

Exemplu:

Unul dintre clienţii nostri, TdF, este supărat.

Folosind tehnica “5 DE CE?”’, putem afla care este cauza reală a problemei:

1.         De ce este clientul nostru supărat? Pentru că nu i-am livrat comanda la termen.

2.         De ce nu am putut respecta termenul prevăzut în graficul de livrare? Pentru că procesul a durat mai mult decât a fost normat.

3.         De ce a durat aşa de mult? Pentru că am subevaluat complexitatea acestei acţiuni.

4.         De ce am subevaluat complexitatea acţiunii? Pentru că am estimat superficial timpul necesar şi nu am identificat toate activitatile necesare pentru realizarea proiectului.

5.         De ce am procedat aşa? Deoarece avem în derulare mai multe proiecte în acelaşi interval de timp

CONCLUZIE: Avem nevoie de o revizie a etapelor necesare realizarii unei livrari catre TdF si reevaluare a estimarii  timpului necesar  astfel incat sa putem sa comunicam clientului informatii valide care sa-i permita sa-si faca propriile estimari. Intern, avem de luat decizii legate de asigurarea  unui  management eficient al proiectelor multiple în organizaţia noastră.

* ganduri de: Simina Moldoveanu, publicate initial pe blogul Avalon Management, inititiva antreprenoriala de consultanta in afaceri si educatie pe tot parcursul vietii, precursoare a miscarii Coaching Partners care continuu creaza si formeaza.

Categories: Uncategorized

0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *